Att köra Gasbil.
Jag kör numera en fin liten Mercedes NGT 180 B som jag är väldigt nöjd med.
Jag räknade precis ut att jag sparar ca 6’000 – 8’000 kr per år på att köra på gas. Men jag önskar allt att det vore lite mer !
Jag tankar oftast i Täby och med ett bensin pris idag (2011-01-19) på 14,68kr/l och en jämförbart gaspris på ca 10,60 kr/ l-bensin, så blir inte besparingen större.
Där finns det något att göra i ”fördelningspolitiken”, det borde vara lite mer lönsamt tycker jag, men jag är trots allt lite partisk. Men med tanke på att gasbilen kostar i runda slängar ca. 30’000 mer i inköp än sin bensinmotsvarighet så borde det vara mer lönsamt.
Det är min övertygelse att det inte är tillräckligt argument att gasbilsägaren besparar miljön en viss mängd utsläpp. Då vinsten i övrigt äts upp så länge han/hon, inte har bilen i sin ägo i mer än 4 år. Det är förstårligt att valet faller på miljödieslar istället. Där möjligheten finns att köra på biobaserad diesel, om den byggs ut. Och bränslekostnaden är lättare att räkna på än gas och lägre än för motsvarande bensinbil.
Så ett av mina önskemål för 2012, både ur miljö och ekonomisk synvinkel, är att det bör bli mycket mer lönsamt och enkelt att äga en bil som går att driva på gas. Vidare att utbyggnaden av tankstationer och tekniken runt tankning utvecklas.
Kalkylatorn jag kikade på finns här :
Det är emellertid dynd att det inte finns fler valbara bilmodeller i kalkylatorn, men den ger ändå ett hum om vart det barkar hän.
http://www.businessregion.se/webdav/files/Gasbilskalkylator/gasbilskalkylator…
För övrigt anser jag att både kustsjöfarten och storsjösjöfarten skall premieras, av miljö och ekonomiska skäl framför andra transportslag.